zondag 9 december 2012

Tongariro NP en Whanganui NP

bij Craters of the moon
Woensdag 5 december, terwijl Nederland zich opmaakt voor pakjesavond, rijden wij onder een zwaarbewolkte hemel zuidwaarts richting Tongariro National Park. Onderweg stoppen we even in Taupo om het plaatselijke meer (het grootste van Nieuw Zeeland) in de mist te zien liggen en de "Great Views" met de vulkanen van het National Park op de achtergrond, jammerlijk te missen. De tocht langs de oevers van het meer maakt iets goed, maar de daaraan voorafgaande stops bij Craters of the Moon en de tientallen meters lange Huka Falls zijn echt de moeite waard. De Craters of the Moon is een groot ruig terrein met een drietal grote kraters en een groot aantal kleinere waaruit allerlei pluimpjes hete stoom aan de grond ontsnappen. Het is relatief jong vulkanisch gebied en ontstaan toen er in de jaren vijftig een geothermische centrale gebouwd werd in de buurt. We wandelen in miezerige omstandigheden maar voelen tegelijkertijd de zon op onze hoofden branden. En dat terwijl onze voeten de hele wandeling door opgewarmd worden door de grond.
Eenmaal in Whakapapa village, de uitvalsbasis voor Tongariro National Parc, is het weer alleen maar verslechterd. We bezoeken tegen beter weten in het plaatselijke informatiecentrum, maar zowel daar als op de camping worden we gewaarschuwd voor extreem slecht weer. Voor de tweede keer tijdens onze trip hebben we te maken een 'severe weather warning'; een serieuze weerswaarschuwing. Volgens de voorspelling waait het morgen op de berg met stormkracht en zakt de sneeuwgrens tot 1300 meter, zo ongeveer waar wij staan. Maar het loopt tegen vieren en we besluiten toch maar een nachtje te blijven en morgen door te trekken naar warmere oorden.
6  december opent heel aardig, de koude nacht viel mee, en de ochtend begint droog. Een tweede bezoek aan het informatie centrum leert ons dat de regen er zeker aankomt, maar dat het misschien in de ochtend droog blijft. We wachten geen minuut en trekken onze wandelschoenen aan om in ieder geval iets van het nationale park te zien. We maken een heel mooie wandeling van 6 kilometer (2uur) naar de Taranaki falls die met veel geweld vanwege de overvloedige regen van vannacht naar beneden storten.
We spelen een kat-en-muisspelletje met de regen en de vergezichten waarbij we, naarmate de dag vordert, steeds meer te zien krijgen en steeds droger blijven. En het moet gezegd worden: het is hier prachtig. Als een familie hobbits wandelen we door kleurrijke woestenij. Alleen voor de toppen van de drie vulkanen moeten we de films van The Lord of the Rings nog eens bekijken want die blijven in nevelen gehuld. Als we 's middags een stevige lunch nuttigen in het plaatselijke chateau, valt de regen met bakken uit de hemel, maar eenmaal buiten valt het allemaal wel weer mee en besluiten we ook de tweede wandeling van 6 km (2,5 uur) maar gewoon te beginnen en te zien waar het schip strandt. Met de nodige trots op de gezichten van onze drie kleine wandelaars en zeer voldaan arriveren we later bij het informatiecentrum waar ze erg opkijken dat Rein en Julie de wandeltochten van samen 4,5 uur (volgens de boeken en wij lopen in datzelfde tempo) hebben afgelegd en zeker op deze dag. Ook het verbaasde gezicht van het dametje bij de camping is goud waard.
's Nachts valt de beloofde regen alsnog en daalt de temperatuur ook met een graad of vijftien tot tegen het vriespunt en 's ochtends moet het kacheltje dan ook echt op de hoogste stand alvorens we enige aanstalten maken om uit bed te kruipen. Het skypemomentje met opa en oma is altijd hartverwarmend en daarna rijden we in de stromende regen verder naar de zuidkant van het nationale park. Ook daar bekijken we het skigebied en zowaar er ligt een dun wit laagje op de noordelijke kant van de berg (1500m). Ondanks de regen willen we toch graag de benen strekken vandaag dus ook hier gaan we volledig ingepakt de berg op naar (wederom) een hoge waterval. Helaas komt de regen nu tijdens onze wandeling wel met bakken uit de lucht. Vooral de lange boardwalk over een drassig stukje zal even in het geheugen blijven hangen. Eenmaal -verkleumd- in de auto en met de ruitenwisser en verwarming op de hoogste stand rijden we door naar Pipiriki waar we uiterst vriendelijk ontvangen worden op de camping en het weer van de volgende dag afwachten om te beslissen of we een tochtje met een jetboot maken over een van de langste rivieren van het land: de Whanganui door het Whanganui National Parc.
Het geluk is met ons: op 8 december staan we op met een blauwe hemel. De jetboot is snel besteld en de slechte weersverwachting heeft blijkbaar verder iedereen afgeschrikt want Thomas start de boot voor ons alleen. De rivier meandert door het landschap met aan beide zijden groene bomen die tientallenmeters hoog boven de rivier uittoornen. Thomas is een local die met z'n jetboot langs de steile wanden scheert en hier en daar stopt om ons wat over de historie te vertellen.

Halverwege 'landen' we en maken we een mooie wandeltocht die ons brengt naar de Bridge to nowhere, een brug die in de jaren dertig van de vorige eeuw gebouwd is met het idee om er een weg overheen te laten lopen voor de plaatselijke boeren. De weg is er nooit gekomen en de boeren zijn er sinds de jaren vijftig niet meer dus... Tot groot jolijt van Rein en Julie maakt Thomas er op de terugweg echt een beetje spektakel van met een aantal heel scherpe bochten. Eenmaal weer aan wal is het een prachtige namiddag die we met de beentjes omhoog in Pipiriki doorbrengen. Julie, Rein en Hidde ontwikkelen een haat-liefdeverhouding met de puppy van de camping en wij pakken de kaarten en de boekjes er eens goed bij om de laatste maand van onze trip te plannen. De zomervakantie van de middelbare scholen is hier vandaag begonnen en die van de basisscholen begin volgende week dus hier en daar vooraf boeken lijkt een noodzaak te gaan worden...