donderdag 18 oktober 2012

Myall Lakes National Park: Dol-fijn!

Na drie dagen strand op de heerlijk relaxte camping in Iluka, reizen we verder door naar het zuiden. Onze volgende bestemming is Port Macquarie, een klein stadje aan de oceaan. In de loop van de middag komen we aan en maken een rondje langs speeltuin, zwembad en de laundry, zo is een ieder weer tevreden. 9 oktober verkennen we het stadje/dorp. We beginnen met koffie en gebak en Marjolein laat zich verwennen met een heerlijke massage... Daarna lopen we het Cooloonbung Creek Nature Park binnen, een bushreservaat dat midden in het centrum ligt. Het is apart om midden in de stad in een bush te kunnen lopen met mangroven, varens, palmen, eucalyuptusbomen etc. We spotten er nog een soort varaan, maar of het nu echt een varaan is...? Na ons gezien te hebben, duikt hij namelijk het water in en zwemt weg. Eenmaal uit het bushreservaat lopen we verder door de buitenwijken van Port Macquarie richting de stranden. Hoewel we niet verleidt worden tot een duikje in zee vanwege de temperatuur, is het heerlijk om op Flynn's Beach in een strandhuisje op het terras te genieten van een kleine lunch en de omgeving. De plaatselijke schoolklas die in uniform komt aanlopen, gaat hier niet naar het gymlokaal maar krijgt surfles en we slaan hun eerste oefeningen op de forse branding gade om vervolgens verder te lopen naar het Koalahospitaal waar we een 'walk & talk & feed' tourtje volgen en veel enthousiaste uitleg krijgen over de koala's en de werking van het hospitaal en natuurlijk de koala's uitgebreid te zien krijgen. Voor Julie en Rein het hoogtepunt van de dag! We zijn wat afgekoeld als we op de camping terugkomen en proberen via Facetime contact te krijgen met het thuisfront, maar de verbinding laat te wensen over. Op een ander moment maar opnieuw proberen dan. Wij zoeken een restaurantje op waar we van een heerlijk diner genieten dat  Geert nog tegoed had voor z'n verjaardag.
Via een stukje 'dirt road' en een ferry komen we de volgende dag aan in Myall Lake National Park, zo'n 200 km ten noorden van Sydney.  We settelen neer op een prachtige camping Mungo Brush waar het meer, het rainforest en het strand (10 minuten lopen) samenkomen. Het is heerlijk weer. De kids vermaken zichzelf de hele middag, in en langs het Myall Lake en het is even wennen, maar zowaar tijd voor een boekje en even zonnen! 's Avonds genieten Geert en Hidde van een prachtige zonsondergang. Die nacht slaat het weer om. De takken van een naastgelegen palm zwiepen dusdanig op onze camper dat we ons midden in de nacht verplaatsen. Het zorgt ervoor dat we nu midden in de wind staan waardoor we lekker meedeinen met de wind en vervolgens in een stromende regen ontwaken. De eerste echte slechte dag in twee maanden lijkt zich aan te kondigen. Tot nu toe was het eigenlijk iedere dag zonnetje en af een toe een wolkje al is het 's avonds regelmatig te koud om lekker buiten te blijven zitten. We moeten meer in de gaten gaan houden waar we een fikkie kunnen stoken. Na een langzaam ontbijt en een spelletje, trekken we de regenjassen aan en gaan naar buiten, de rainforest-loop wandelen (rainforest letterlijk deze keer). Hierna besluiten we toch nog even de wandeling langs het strand te maken, ondanks of misschien wel juist omdat we toch al nat zijn. En dat wordt beloond! Aangekomen op een verlaten strand zien we een woelige zee die met flinke golven op het strand spoelt. En net voordat we ons weer omdraaien terug naar de droge camper, spot Marjolein een paar dolfijnenvinnen in de branding. Al snel constateren we dat het een aantal dolfijnen bij elkaar is en op het moment dat Julie, Rein en Hidde ze ook zien, begint een waanzinnig spectakel; een groep van ruim dertig dolfijnen (al lijken het er volgens Julie wel 80) is op/in de golven aan het 'surfen' in de branding. We zien ze tegelijk met de stroming en de golven mee 'surfen', recht voor onze neus. Dat schouwspel herhaalt zich een keer of wat en daarna gaan ze langzaam verder. Geweldig en indrukwekkend om te zien! Weer een nieuw en vooral erg onverwacht highlight in onze reis. De rest van de middag doen we wat spelletjes binnen en later als het even droog is ook buiten en gaan rustig de avond in om de volgende dag verder door te reizen naar Sydney.

1. Leuk dit te lezen! Toevallig had ik even contact met mijn toenmalige gastgezin in Goulburn (2 uur rijden ten zuiden van Sydney) en daar hebben ze de voorbije weken al lekker genoten van 25 graden maar ook sneeuw!!! Dat is uitzonderlijk voor New South Wales in oktober!